Stel:

Je bestelt een pakketje. Mag een leverancier zoals PostNL jouw pakket dan bij de buren afgeven?

Het antwoord zit als volgt:

Wettelijk gezien is de verkoper verplicht jouw bestelling bij jou over de drempel te bezorgen. Bezorging bij de buren is dut NIET de bedoeling. Tenzij jij nadrukkelijk hebt aangegeven dat dit oké is.

Maar let op:

Deze verplichting ligt dus bij DE VERKOPER. En dus niet bij de leverancier (zoals PostNL of een willekeurige bezorger).

En hier ontstaat vaak verwarring door.

Wie is nou verantwoordelijk?

Kijk, veel leveranciers doen het volgende:

Ze bieden een ‘standaard bezorging’ aan voor bedrijven of webshops. In de policy van deze standaard bezorging staat dan ergens dat ze het pakket bij de buren afleveren wanneer de consument (jij dus) niet thuis is.

Stuur jij hierover vervolgens een klacht naar het bezorgbedrijf?

Dan krijg je een standaard reactie terug met iets als “In onze policy staat nou eenmaal dat wij pakketjes bij de buren aangeven, tenzij er nadrukkelijk is aangegeven alleen op het bezorgadres te leveren.”

Voor jou natuurlijk super irritant..

Maar ergens is dit ook weer begrijpelijk.

Afbeelding pakketbezorgsterHet is namelijk de webshop die niet duidelijk aan het bezorgbedrijf heeft aangegeven echt alleen bij jou te bezorgen. En wettelijk gezien is dit echt hun probleem.

Een goede webshop voorkomt dit eenvoudig. Ze checken jouw voorkeur al bij het bestelproces. Je kan dan eenvoudig aangeven of je wel of niet oké bent met eventuele bezorging van jouw pakket bij buren.

Veel webshops bieden deze optie helaas niet aan. Zij versturen je pakketjes gewoon op de standaard manier via een bezorgbedrijf. Dat bedrijft zegt vervolgens “Hey, wij bezorgen bij de buren wanneer je niet thuis bent. Dit staat gewoon in onze policy.”

Maar goed, je begrijpt nu hopelijk waar de verwarring vandaan komt.

Gelukkig zijn er meerdere oplossingen om gedoe te voorkomen.

Dit zijn er enkele:

#1: Bestel bij webshops waar je je voorkeuren kunt aangeven

Bestel voortaan enkel nog bij webshops waar je je voorkeuren kan aangeven tijdens het bestelproces.

Vaak kun je aanvinken wat bezorgers moeten doen wanneer je niet thuis bent. De opties zijn dikwijls bezorging bij de buren , of bezorging bij een afhaalpunt.

Probleem opgelost.

#2: Maak gebruik van de niet-thuis service van PostNL

Afbeelding pakketbezorger bij huisPostNL heeft sinds een tijdje een niet-thuis-service.

Hierin kun jij als ontvanger je voorkeuren aangeven. Dit doe je in je PostNL account.

Wat moeten bezorgers doen als je niet thuis bent?

De opties zijn:

  • Bezorgen bij de buren.
  • Bezorgen bij een afhaalpunt in de buurt.
  • Bezorgen op een afgesproken plek rondom je huis (bijvoorbeeld de schuur of een hoek in de tuin).

#3: Plak een Pakket-niet-bij-buren-afgeven sticker bij de deurbel

Je kunt ook een sticker bij de deurbel plakken.

Met een pakket-niet-bij-de-buren-afgeven sticker verzoek je bezorgers op een vriendelijke manier om jouw pakketjes…

…Juist, niet bij de buren af te geven 😉

Want laten we eerlijk zijn:

Je kunt veel goede redenen hebben dat je pakketjes liever niet bij de buren aankomen.

Misschien zijn de buren steeds op andere tijden dan jij thuis, waardoor het soms dagen duurt voordat je deze kunt ophalen. Of misschien heb je niet de beste band met de buren, kan ook.

Wat je reden ook is, je weet nu hopelijk hoe je pakketjesgedoe voorkomt.