“Je mag niet liegen, maar wel buiten de lijntjes kleuren”
Het is een uitspraak die veel deur-aan-deur wervers kennen. Daarom lees je in dit artikel alle uitspraken van wervers die “buiten de lijntjes zijn”.
Hoor je de volgende uitspraken? Neem ze dan met een korreltje zout 😉
#1: “Het gaat super, iedereen doet mee!”
Een werver zal heel vaak zeggen dat iedereen meedoet. Ongeacht of dat nou klopt of niet.
Waarom?
Omdat hij dan gebruik maakt van social proof. Onderzoek laat namelijk zien dat mensen iets eerder kopen wanneer veel andere mensen het ook kopen.
Ik gebruikte deze truc ook gretig in mijn tijd als werver. Al pakte ik het subtieler aan. Ik pakte aan het begin van de dag wat lege inschrijfformulieren, vouwde die dubbel en deed ze dan zo in mijn mapje dat mensen konden zien dat ik al een hoop mensen had ingeschreven.
Wees dus een beetje huiverig als een werver probeert te benadrukken dat iedereen in de straat meedoet.
Verder, pas ook op voor wervers die het juist over de totaal andere boeg gooien:
#2: “Het gaat super slecht”
Deze wervers spelen in op de gunfactor.
(ook iets wat bewezen is meer sales op te leveren)
Vaak gebruiken ze deze truc in combinatie met slecht weer, om extra zielig over te komen. Zo hopen ze dat je uit medelijden meedoet.
Oftewel, heb je een werver aan de deur? Maak dan zelf een beslissing en laat deze niet afhangen van wat de rest (volgens de werver) in de straat doet.
Een nog grotere leugen is de volgende:
#3: “Ik doe dit vrijwillig / voor m’n maatschappelijke stage”
Bijna alle wervers krijgen dik betaald. Werven voor goede doelen is namelijk pittig werk.
Of dat goed of slecht is? Daarover verschillen de meningen. Voor beide kampen zijn goede argumenten op te noemen.
Maar wervers die vrijwillig maandelijkse donateurs werven? Dat zijn er bijna geen.
Collectanten daarentegen doen hun werk altijd wél vrijwillig.
Besluit je toch donateur te worden van een goed doel?
Pas dan op bij de volgende twee uitspraken:
#4: “Het minimum bedrag is € 12,45”
Goede doelen moeten ergens een minimumbedrag opnoemen om de marketingkosten eruit te krijgen. Maar een minimumbedrag van € 6,00 is meer dan genoeg. Sommige goede doelen hebben zelfs campagnes met 4 euro als minimumbedrag.
Wil je voor een nog kleiner bedrag meedoen?
Steun het doel dan via het internet. Daar zijn alle bedragen welkom en blijft er niks achter.
#5: “We bellen alleen om te vragen of ik wel netjes aan de deur was”
Als je je hebt ingeschreven voor een goed doel, moet je dan persé je telefoonnummer en e-mailadres geven?
Nee, dat hoeft.
Je bent ook niet de enige die hier weerstand voor voelt. Deze gegevens worden immers vaak gebruikt voor marketingdoeleinden. Zo word je soms na 2 jaar nog gebeld of je het bedrag misschien wilt verhogen.
Aan de andere kant: Goede doelen hebben nog een reden waarom ze je mail en telefoonnummer vragen. Wordt er namelijk iets verkeerd ingevuld op het inschrijfformulier? Dan kunnen ze je altijd nog bereiken voor de juiste gegevens.
Maak dus zelf de afweging wat je wel en niet geeft. Maar weet dat het niet verplicht is.
#6: “Het geld gaat alleen naar de actie waarover ik praat”
Nee.
Je bijdrage gaat naar het goede doel, en wordt waarschijnlijk verspreid over meerdere campagnes.
En tot slot, de laatste:
#7: “Ik steun het goede doel zelf ook”
Oké, net zoals veel van de bovenstaande uitspraken is deze niet altijd gelogen. Ik ken een hoop goede-doelen-wervers die zelf ook de doelen steunen waarvoor ze lopen.
Maar staat er een jongen voor de deur met een brede grijns, overal een bijdehand antwoord op en een bierlucht van de nog vorige avond?
Wees dan een beetje sceptisch…
Mocht je nu totaal geen vertrouwen meer hebben in wervers? Dan mijn excuses. Gelukkig zijn er een hoop manieren om aan goede doelen te geven terwijl je precies weet wat er met je bijdrage gebeurt.
Hoe Je Zeker Weet Dat Jouw Bijdrage Maximale Impact Maakt
Er zijn organisaties gespecialiseerd in het uitkiezen van de allerbeste goede doelen.
Dit zijn doelen die de meeste impact maken met elke euro die binnenkomt.
Vaak heb je nog nooit van deze doelen gehoord.
Ze besteden hun geld namelijk nauwelijks aan marketing.
Je vindt deze doelen op de website van Givewell.