7 Geweldig Goede Doelen Die Bijna Niemand Kent

Sommige goede doelen besteden hun geld liever aan hulp dan aan marketing.

Uit onderzoek blijken sommige van deze doelen soms zelfs 100x zo effectief te zijn.

Helaas zijn deze goede doelen vaak erg onbekend.

Tijd dus om er een paar in het zonnetje te zetten.

In dit artikel vind je de 7 meest onderbelichte doelen op dit moment.

#1: Against Malaria Foundation

logo Against Malaria Foundation

Wat is er zo bijzonder aan een goed doel wat malarianetten verschaft?

Nou:

  1. Het aantal malaria-slachtoffers is nog steeds ontzettend groot. Malaria staat in de top 10 doodsoorzaken bij mensen in ontwikkelingslanden.
  2. Hoewel de omvang van het probleem groot is, is het voorkomen van slachtoffers vrij eenvoudig en goedkoop, namelijk met malarianetten.
  3. Er wordt relatief weinig geld besteed aan malaria problemen. Veel ziektes die minder slachtoffers maken ontvangen meer financiële steun.

De combinatie van deze situaties maakt AMF een super effectief doel. Bovendien zijn er nog twee redenen waarom elke euro aan dit doel maximale impact maakt.

Ten eerste, AMF houdt de resultaten van al haar campagnes nauwlettend bij. Zo kunnen ze vergeleken andere doelen redelijk nauwkeurig inschatten hoeveel levens ze redden met elke euro die binnenkomt.

Ten tweede, de organisatie is schaalbaar. Sommige goede doelen ontvangen zo veel donaties dat ze niet meer weten wat ze met het geld moeten. AMF niet. Er wordt geschat dat ze nog 50 miljoen dollar extra kunnen ontvangen en nog steeds efficiënt zijn.

Meer informatie?

www.againstmalaria.com

Het volgende doel zou ook in de top 10 doelen met de minst sexy namen kunnen, maar daar gaat dit artikel niet over. Gelukkig is deze ook enorm effectief:

#2: Schistosomiasis Control Initiative

Logo Schistosomiasis Control Initiative

Als je had gehoopt op een artikel met veel plaatjes van blije kindjes in Afrika bij een zelfgebouwde waterput, dan zit je hier verkeerd.

De meeste goede doelen in dir artikel behandelen problemen die totaal niet media-geniek zijn.

Zo ook het SCI.

Enorm kosten-efficïent zijn ze daarentegen wel.

Maar voordat we daarmee beginnen, eerst:

Wat is Schistosomiasis in hemelsnaam?

Nou, het is een ziekte die wordt veroorzaakt door wormen.

Waarom is SCI dan zo’n goede organisatie?

Nou:

  1. Ook zij behandelen een probleem wat groot van omvang is. De WHO schatte het aantal slachtoffers in 2016 op meer dan 200 miljoen.
  2. De ziekte voorkomen is daarentegen makkelijk. Er zijn goede preventieve medicijnen voor, deze zijn ook nog eens goedkoop.
  3. Ook het SCI meet haar resultaten nauwkeurig. Ze hebben tot nu toe goede resultaten aangetoond en zijn zeer transparant.
  4. Er is nog genoeg ruimte om extra funding effectief te kunnen besteden.

Meer informatie?

http://www.imperial.ac.uk/schistosomiasis-control-initiative

Het volgende doel is gelukkig veel eenvoudiger uit te leggen.

#3: GiveDirectly

Logo GiveDirectly (een van de beste goede doelen)

GiveDirectly doet wat de naam doet vermoeden:

Ze geven direct geld aan mensen in ontwikkelingslanden.

Veel mensen zijn sceptisch over het direct geven van geld. Het geld zou alleen worden besteed aan alcohol of korte termijn producten zoals voedsel. Ook zou het mensen lui maken.

Onderzoek laat juist het tegendeel zien.

Het geld wordt geïnvesteerd in het onderwijs voor kinderen, medicijnen en beter voedsel. Ook gebruikten veel mensen het geld om lokale ondernemingen op te zetten. Mensen in ontwikkelingslanden blijken dus zelf het beste te weten waar ze hun geld aan moeten besteden.

Nog twee redenen waarom GiveDirectly in deze lijst staat: Ze zijn transparant en efficiënt. Van al het geld wat binnenkomt, komt 82% aan bij de aller armsten.

(en dat is een goed percentage)

Meer info op www.givedirectly.org/

Een van de betere doelen voor dierenrechten is…

#4: The Humane League

Logo The Humane League (goed doel voor dieren)

Met een kleine bijdrage een grote impact maken op het welzijn van dieren?

Begin dan bij de voedselindustrie.

Dat heeft twee redenen:

  1. het aantal dieren dat hierin lijdt is immens.
  2. Er gaat relatief weinig geld heen. Veel geld gaat namelijk naar proefdieren of dieren in asielen.

Daarom zet The Humane League zich vooral in voor de positie van vee.

Wat doen ze precies?

Nou, ze organiseren vooral awareness-campagnes. Hier overtuigen ze organisaties en individuen om zich in te zetten voor beter dierwelzijn. Dit doen ze op verschillende manieren. Denk aan online advertenties, social media en flyer-acties.

Wat Maakt De Organisatie Nou Zo Bijzonder?

koe die is gered door The Humane League

Ook bij dit doel is het antwoord weer meting van resultaten. THL doet namelijk veel onderzoek naar de effectiviteit van haar campagnes. Op die manier weten ze of hun acties ook daadwerkelijk impact hebben.

Zo hebben ze zo’n 10 multinationals waaronder Aldi en Subway overtuigd maatregelen te nemen. Hierdoor is het welzijn van miljoenen dieren verbeterd.

Het meten van impact klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet bij alle non-profit organisaties voor dierenrechten.

Kunnen ze nog extra hulp gebruiken?

Ja. Bij THC wordt geschat dat ze nog een bedrag tussen de 600.000 en 3,5 miljoen effectief kunnen besteden.

De link:

www.thehumaneleague.org

En nu we het toch over het welzijn van dieren hebben…

#5: The Good Food Institute

Logo The Good Food Institute (goed doel voor dieren)

Vraag een veganist naar zijn motivatie en je krijg meestal een van deze antwoorden.

  1. “Dierenrechten enzo.”
  2. “Het is veel gezonder en ik voel me fitter dan ooit.”

Maar heb je ooit een veganist het volgende horen zeggen:

“Ik vind m’n tofu gewoon veel lekkerder dan een biefstuk, daarnaast is het ook véél goedkoper.”

Nee.

En dat is waar The Good Food Institute verandering in wilt brengen.

Wat Willen Ze Namelijk Doen?

veganisitisch voedsel

Simpel, alternatieven voor vlees en zuivel promoten. Hoe? Door ondernemers en wetenschappers aan te moedigen samen te komen of start-ups op te richten voor goede vleesvervangers.

Ze investeren veel geld in onderzoek. Denk aan kweekvlees of andere vleesvervangers. Daarnaast helpen ze bedrijven in deze sector met juridisch of organisatorisch advies.

Slim, je kunt immers mensen proberen te overtuigen minder vlees te eten, maar je kan ook gewoon de alternatieven veel aantrekkelijker maken.

Die laatste optie lijkt veel meer effect te hebben.

Meer informatie vind je op hun website:

www.gfi.org

Tijd voor het volgende doel…

#6: Development Media International

Logo Development Media International (goed doel wat mediacampagnes doet)

Een hoop problemen in ontwikkelingslanden ontstaan vooral door gebrek aan informatie.

Dat geldt vooral op het gebied van:

  1. Hygiëne
  2. Bevallingen
  3. Sanitaire voorzieningen

Een organisatie die dit probleem oplost is Development Media International.

Hoe doen ze dit?

Met media campagnes. Vooral campagnes via de televisie en radio. Radio is namelijk de meest gebruikte bron van informatie in sub-Sahara Afrika. Zo’n 74% van alle Ugandezen luister bijvoorbeeld minstens 1 keer per week radio.

De grote vraag is dan natuurlijk:

Zijn Ze Transparant En Effectief?

radio in een ontwikkelingsland

Ja.

Development Media International publiceert regelmatig haar rapporten en resultaten op hun website. Hieruit blijkt ook dat hun campagnes impact hebben.

Zo hebben ze het gebruik van ijzer-supplementen bij zwangere vrouwen in Cambodja met 340% verhoogd en het voorkomen van de ziekte Trachoom in Ethiopië teruggebracht van 72% naar 52%. Trachoom is trouwens een ziekte waar je blind van wordt. [link]

Ook blijkt uit de resultaten dat ze dit goedkoop kunnen.

Een mooi doel dus.

Meer weten?

http://www.developmentmedia.net/

en als laatste, iets totaal anders:

#7: The Future Of Life Institute

Logo The Future Of Life Institute (goed doel tegen uitsterving mens)

Bij goede doelen denken de meesten als eerste aan ontwikkelingshulp en het milieu.

Maar hoe zit het met de toekomst van de mensheid zelf?

Ook daar zijn organisaties voor, en één daarvan is het Future Of Life Instituut.

En deze organisatie heeft het druk.

Enkele onderwerpen waar ze zich zorgen om maken zijn:

  1. Een nucleaire oorlog.
  2. Extreme klimaatverandering.
  3. Genetisch gemodificeerde virussen.
  4. De opkomst van kunstmatige intelligentie.
  5. Oncontroleerbare zichzelf kopiërende nanotechnologie.
  6. Een spontane ramp zoals een megavulkaanuitbarsting of asteroïde.

Een hoop problemen dus.

Wat Kun Je Hier Nou Tegen Doen?

kunstmatige intelligentie

Die vraag is wat lastiger te beantwoorden.

THLI stimuleert vooral onderzoek en marketingcampagnes.

Zo waren ze bijvoorbeeld initiatiefnemer van een open brief over de gevaren van kunstmatige intelligentie. Deze is o.a. getekend door mensen zoals Elon Musk, Stephen Hawking en veel andere experts op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Ook hebben ze in 2015 zo’n 7 miljoen uitgereikt aan 37 onderzoeksprojecten om kunstmatige intelligentie veilig te houden.

Of dat ook allemaal effectief is?

Dat is wat moeilijker te meten. Toch is het zeker de moeite waard. Het zou immers zonde zijn als we uitsterven.

Zo. Dat waren ze alle 7.

Er zijn nog veel meer geweldige doelen.

Wil je weten hoe je dit soort doelen herkent? Lees dan het laatste stukje uit dit artikel.

Wat Maakt Het Ene Goede Doel Nou Beter Dan Het Andere?

Zoals ik al in de intro beschreef, sommige goede doelen zijn meer dan 100x zo efficiënt als anderen.

Een simpel voorbeeld: Het opleiden van een blindengeleidehond kost ongeveer 40.000 euro. Maar voor 20 tot 45 euro kan je iemand in een ontwikkelingsland genezen van Trachoom. Die ziekte waar je blind van werd.

voorbeeld effectief altruïsme

Als je dus zoveel mogelijk mensen wilt helpen beter te zien. Is het dus het effectiefst om geld te geven aan een goed doel wat trachoom-medicijnen verschaft.

Wil je zelf de effectiviteit van goede doelen kunnen beoordelen?

Let dan op de volgende punten:

De Grootte Van Het Probleem

Als je kon kiezen tussen de volgende twee campagnes, voor welke zou je gaan?

(beide kosten evenveel geld om hun doel te bereiken)

  1. Campagna A: Red 2000 vogels.
  2. Campagne B: Red 200.000 vogels.

Campagne B is het logische antwoord. Daarmee red je immers 100 keer zoveel vogels.

Toch blijkt uit een studie dat mensen beide campagnes evenveel geld geven.

We zijn namelijk slecht als het gaat om het inschatten van nummers.

Toch is dit belangrijk bij het kiezen van goede doelen.

Als je namelijk vindt dat elk mensenleven evenveel waard is, dan is het immers logisch om het meeste geld te besteden aan ziektes waar de meeste mensen aan lijden.

Hoeveel Wordt Er Aan Gedaan?

Niet elk probleem krijgt evenveel aandacht.

Sommige problemen krijgen belachelijk veel aandacht en geld. Soms zelfs zoveel, dat goede doelen niet meer weten hoe ze het geld efficiënt moeten besteden.

Andere problemen krijgen weer te weinig aandacht.

Dit is vooral met ziektes het geval. Typische westerse ziektes krijgen enorm veel aandacht. Terwijl veel ziektes in ontwikkelingslanden miljoenen slachtoffers maken waar bijna niks aan wordt gedaan. Vaak zijn deze slachtoffers te voorkomen met simpele en goedkope medicijnen.

Het zijn die laatste soort problemen waar jouw bijdrage de meeste impact kan maken.

Meet Het Goede Doel Haar Resultaten

Wanneer je geld aan een goed doel geeft, wil je natuurlijk weten wat daar ongeveer mee gebeurt.

Toch doen niet alle goede doelen dit.

Veel goede doelen geven vooral netjes aan waar ze jouw bijdrage aan besteden.

Maar of die besteding ook daadwerkelijk mensenlevens verbetert?

Dat is een ander verhaal.

Neem nou dit onderzoek.

Hier werden verschillende oplossingen vergeleken om schoolabsentie te voorkomen. Enkele van deze oplossingen waren het verschaffen van schoolboeken, schoolkleding en medicijnen. Hoewel de meeste goede doelen vaak schoolboeken gaven, werkte dit vaak nauwelijks.

Het bleek daarentegen dat medicijnen wel ongelooflijk goed werkte.

Zo.

Nu je dit weet kan je betere beslissingen maken over de goede doelen die je steunt.

En dat is mooi, want de impact die je kan maken is vaak groter dan je denkt.

En uiteindelijk gaat het leven niet om het maken van inkomen, maar om het maken van impact.