Waarom je beter online dan aan de deur kunt geven

Je herkent het vast wel:

Je zit ’s avonds lekker thuis, ontspannen op de bank, kijkend naar je favoriete serie.

Plotseling gaat de deurbel. Iemand aan de deur die vraagt of je aan het goede doel wilt geven.

Voor sommigen geen probleem, voor anderen enorm vervelend. Maar wat je mening hierover ook is, hier drie redenen waarom online geven VEEL beter is voor goede doelen.

De eerste is simpel:

#1: Online Geven Is VEEL Efficiënter

Geef je aan een goed doel? Dan wil je natuurlijk dat jouw bijdrage goed terechtkomt.

Natuurlijk is het onmogelijk dat dat gebeurt met 100% van jouw bijdrage. Goede doelen moeten nou eenmaal het een en ander uitgeven aan dingen zoals administratie.

Maar zou je een goed doel maandelijks steunen, wetende dat jouw het geld het eerste jaar NIET naar het goede doel gaat?

Nee?

Overweeg dan niet meer aan de deur te doneren. Kijk maar naar de volgende cijfers…

De Waarheid Over Maandelijkse Donaties Aan De Deur

De gladde deur-aan-deur verkoper

Schrijf je je in om donateur te worden aan de deur?

Dan gaat jouw bijdrage het eerste jaar niet naar het goede doel. Waar gaat die namelijk wel heen? Simpel, naar de salesbureaus waar al die wervers voor werken.

Goede doelen zijn namelijk bereid zo’n 80 euro te betalen voor een donateur. Dit is overigens geen geheime uitgelekte informatie. Deze cijfers staan gewoon in openbaar gepubliceerde onderzoeken zoals deze.

Was je online lid geworden van hetzelfde goede doel? Dan steun je deze vanaf moment #1.

(want verder heeft het goede doel wel het meeste aan periodieke giften)

Maar hoe zit het dan met collectes? Dat zijn immers vrijwilligers toch?  Daar kan toch niet zo veel geld achterblijven?

Collectes Aan De Deur

Collectanten doen hun werk vrijwillig.

Maar betekent dit ook dat jouw bijdrage direct naar het goede doel gaat?

Nee, helaas.

Collecteren kost ook geld.

Zo moet een collecteweek georganiseerd worden door mensen en moet materiaal gekocht worden. Ook hebben goede doelen vrijwilligers nodig en die moeten geworven worden. Via telemarketing kost het werven van een collectant bijvoorbeeld tussen de 5 à 36 euro.

Wat is dus een beter alternatief?

Simpel: Online doneren. Hier zitten natuurlijk ook kosten aan, maar deze zijn relatief veel minder dan wanneer je aan de deur geeft.

Nog een reden voor online donaties is:

#2: Je Geeft Aan Doelen Die Bij Je Passen

geef online aan doelen die bij je passen

Ik ben zelf ook ooit werver voor goede doelen geweest.

Één les is me nog goed bijgebleven.

Dat is deze:

Mensen schrijven zich zelden in voor het goede doel, ze schrijven zich in voor jou.

Je herkent het zelf misschien ook wel. Dat je je ooit inschreef, puur omdat je gewoon een goede klik met de werver had.

Vergeet daarnaast ook niet dat wervers salestrainingen krijgen. Hier leren ze (slinkse) psychologische trucjes om je sneller mee te laten doen.

Het resultaat:

Je schrijft je wel in, maar niet persé omdat het doel nou geweldig met jouw persoonlijke waardes overeenkomt.

En Dat Is Zonde

Er bestaan namelijk enorm veel echt goede doelen, zowel voor ontwikkelingssamenwerking of voor dierenrechten. Deze doelen zijn effectief en maken daadwerkelijk impact.

Geef je online?

Dan heb je de tijd om je hierin te verdiepen. Je kan dan rustig een bewuste en rationele keuze maken.

Op die manier weet je ook zeker wat er met jouw bijdrage gebeurt. Daarnaast blijf je waarschijnlijk ook langer lid van een doel, je hebt er immers bewust voor gekozen.

En als laatste reden…

#3: De Beste Goede Doelen Bellen Niet Aan

ontwikkelingshulp 4

Inmiddels weet je dat fondsenwerving geld kost.

Niet elk goed doel kan dus zomaar collectes of deur-aan-deur wervers betalen.

Het zijn vooral de grote organisaties die bij je aanbellen. Maar het feit dat ze groot (en bekend) zijn, betekent dat ook dat het echt góede doelen zijn?

Niet persé.

Laten we eens kijken naar een belangrijke variabele die een goed doel goed maakt, en of de grote doelen daar in Nederland aan voldoen.

Kosten-Efficiëntie

Wat is kosten-efficiëntie?

Dat is de impact die het goede doel maakt met de capaciteiten die ze hebben. Geef je geld aan goede doelen? dan wil je immers dat ze daar zoveel mogelijk levens mee redden.

Een simpel voorbeeld:

Stel, je moet kiezen uit de volgende twee doelen.

  1. Doel A: Redt voor € 10,00 zo’n 200 levens.
  2. Doel B: Redt voor € 10,00 zo’n 2000 levens.

Welk doel is dan beter?

Hopelijk kies je voor doel B. Dit doel redt immers de meeste levens voor hetzelfde bedrag. Doel B is qua kosten-efficiëntie dus het beste.

Goed, hoe zit het hiermee bij de grote goede doelen in Nederland?

Bekende Goede Doelen En Hun Kosten-Efficiëntie

logo van Givewell.org

Er is een internationale organisatie die kijkt naar de kosten-efficiëntie (en meer) van goede doelen.

Deze organisatie heet GiveWell.

Op hun website staat een top 10 beste goede doelen gepubliceerd.

(in dit artikel staat de top 7 van deze website, die daar sterk mee overeenkomt)

Staan daar bekende goede doelen tussen?

Nee.

Je hebt hoogstwaarschijnlijk nog nooit van deze doelen gehoord.

Dat komt omdat ze druk bezig zijn met waarvoor ze zijn opgericht: De wereld, op wat voor manier dan ook, daadwerkelijk beter maken.

Kortom

Geef je aan de deur?

Dan geef je vooral aan organisaties die goed zijn in hun marketing.

Vind je het daarentegen veel belangrijker dat jouw bijdrage daadwerkelijk impact heeft?

Kies er dan voor om uitgebreid je research te doen. Kies een goed doel wat overeenkomt met jouw persoonlijke waarden. Kies een effectief doel.

Hieronder staan enkele artikelen die je daarbij helpen.

  1. 7 geweldig goede doelen die bijna niemand kent.
  2. De 5 beste goede doelen voor ontwikkelingshulp.
  3. De 5 beste goede doelen voor dieren.