De meeste dieren hebben het VEEL zwaarder dan mensen.
Zoek je daarom een goed doel voor dierenrechten?
Dan zit je hier goed.
Hier vind je de top 5 goede doelen voor dieren.
Maar voordat we beginnen:
Waarom Je Waarschijnlijk Nog Nooit Van Deze Doelen Gehoord Hebt
We laten ons bij goede doelen vaak leiden door ons gevoel.
We zien een foto op Facebook van een doodgeknuppeld baby-zeehondje, een video op televisie van verwaarloosde honden en ga zo maar door. Ben je net als ik? Dan wil je na het zien van zo’n filmpje waarschijnlijk niets liever dan naar de computer rennen om zo snel mogelijk geld over te maken.
Maar wil je echt zo veel mogelijk levens van dieren verbeteren?
Kies er dan voor om een rationele beslissing te maken.
Namelijk door te kiezen voor de juiste goede doelen. Doelen die hebben bewezen met weinig geld veel impact te maken. En niet de doelen die vooral goed zijn in het maken van zielige marketingcampagnes…
In dit artikel vind je die eerste soort goede doelen.
Laten we snel beginnen.
[Latere aantekening door auteur – Juli 2020]
Dit artikel is alweer 2,5 jaar oud, en de goede doelen wereld verandert snel. Enkele organisaties hieronder horen eigenlijk niet meer in dit rijtje thuis (niet omdat hun werk tegen bleek te vallen, maar omdat ze afgelopen jaren aangaven genoeg funding te hebben). Ook waren er afgelopen jaren nieuwe organisaties die lieten zien dat ze enorm effectief waren (zoals the Albert Schweizer Foundation).
Een up-to-date overzicht van de beste goede doelen voor dieren vind je op deze pagina van DoneerEffectief. Dit is een project van diverse idealisten onder de vlag van Effectief Altruïsme Nederland.
#1: Animal Equality
Waar leiden dieren het meest en op de grootste schaal?
In de industriële sector.
Weet je in die sector grote veranderingen door te voeren? Dan verbeter je het lot van miljoenen dierenlevens.
En dat is wat Animal Equality doet.
Hoe? Door:
- Undercover operaties uit te voeren bij grote bedrijven.
- Locale gemeenschappen op te bouwen.
- Marketingcampagnes te promoten gericht op corporaties.
Wat Maakt Ze Zo Bijzonder?
Dat ze hun werk geweldig doen met weinig kosten.
Zo hebben ze veel undercover video’s uit kunnen brengen voor minder geld dan de meeste andere organisaties voor dierenrechten. Sinds 2006 hebben ze meer dan 700 van dit soort video’s uitgebracht in meer dan 13 landen. Vaak waren ze de eerste organisatie die dit voor elkaar kreeg in een bepaald land of bepaalde bedrijfstak. Deze video’s hebben o.a. geleid tot een hoop wetgeving omtrent dierenwelzijn, o.a. in de EU. [link]
Ook hebben ze een succesvolle campagne opgericht waar om aandacht tegen dierenmishandeling werd gevraagd met behulp van VR-brillen. Meer daarover kan je vinden op ianimal360.com.
Hun succes is niet onopvallend gebleven.
Animal Charity Evaluators, de grootste internationale organisatie die goede doelen voor dieren beoordeelt, heeft Animal Equality in 2017 uitgeroepen tot beste goede doel voor dierenrechten.
Meer informatie?
Tijd voor het volgende doel.
#2: The Humane League
Ook The Humane League richt zich op het verminderen van het leiden van vee dieren.
Zij proberen vooral bedrijven en individuen te overtuigen hun gedrag aan te passen zodat minder dieren onnodig leiden. Dit doen ze met online advertenties, social media, maar ook met flyeracties.
Wat maakt The Humane League nou zo bijzonder?
Nou, vooral het meten van hun eigen resultaten. THL houdt de resultaten van hun campagnes namelijk zeer nauwkeurig bij. Op die manier weten ze of hun acties ook daadwerkelijk impact hebben.
Een schatting van Animal Charity Evaluators gaf aan dat ze met 100 euro tot wel 21.500 dierenlevens konden redden.
Ook heeft THL hier veel andere dierendoelen mee geïnspireerd. Zij proberen nu op dezelfde manieren de effectiviteit van hun campagnes te meten.
Meer informatie over de organisatie vind je hier:
Het volgende doel zet zich in voor dieren in de voedselindustrie. Maar met hun oplossing gooien ze het over een totaal andere boeg…
#3: The Good Food Institute
Maar weinig mensen staan te springen om veganistisch te worden.
Oke, het is veel beter voor de wereld, en het is veel beter voor je gezondheid. Maar je moet wel je lekkere biefstukje opgeven. En daarvoor terug krijg je dan droge tofu en kikkererwtensalades.
Om nog maar te zwijgen over de kosten.
En daar brengt The Good Food Institute dus verandering in. Want in plaats van mensen te overtuigen dat ze veganistisch moeten worden, kan je er ook voor zorgen dat de alternatieven gewoon veel aantrekkelijker worden.
Zodra vegaburgers namelijk lekkerder en goedkoper worden dan een hamburger hoor je niemand meer klagen.
De vraag is dan natuurlijk…
Hoe Maak Je Vleesvervangers Chill?
Door vooral te investeren in onderzoek en start-ups. The Good Food Institute werkt daarom samen met onderzoekers, investeerders en ondernemers, allemaal om vleesvervangers en plantaardig voedsel beter te krijgen.
Ze verschaffen beginnende ondernemingen met marketing-, juridisch- en organisatorisch advies. Grotere ondernemingen helpen ze door hun achterban op te roepen hun producten te kopen.
En uiteraard doen ze dit zeer kosten-efficiënt en zijn ze daar transparant in.
GFI Scoort Bovendien Hoge Verwachtingen
Zo kondigde Y Combinator afgelopen jaar een partnership met GFI aan.
Wat is Y combinator?
Een organisatie die start-ups helpt, en niet zomaar eentje. Als je kijkt naar de bedrijven waar ze achter staan, blijkt duidelijk dat ze winnaars weten uit te pikken.
Zo staan ze achter o.a. Airbnb, Reddit en Dropbox.
Hun beslissing laat dus zien dat ze verwachten dat op-planten-gebaseerd vlees de toekomst is.
Meer informatie vind je op:
Een weer wat andere organisatie is:
#4: Faunalytics
“Kennis is macht” zei een filosoof ooit.
En dat geldt ook voor kennis die de wereld kan verbeteren.
Onderzoek naar vleesvervangers, diervriendelijkere industrieprocessen of houdingen tegenover dierenrechten hebben allemaal de potentie om miljoenen dierenlevens te verbeteren.
En dat is dus waar Faunalytics zich mee bezighoudt.
Met onderzoek en het helpen van andere organisaties met onderzoek. Het voordeel is dat ze hierin gespecialiseerd zijn, en organisaties dus kunnen helpen om goedkoop tot nieuwe kennis te komen.
Herinner je je de VR-brillen actie nog van Animal Equality (onze #1 aanrader)? Het was Faunalytics die hen met een studie hielp om de impact te meten.
Meer informatie (en een uitgebreide database met onderzoeken) vind je op:
#5: The Nonhuman Rights Project
The Nonhuman Rights Project gaat voor de juridische aanpak.
Hun missie: legaal erkende fundamentele rechten voor dieren veiligstellen. Dit doen ze met procesvoering, bewustwordingscampagnes en educatie.
Voor veel mensen overdreven, maar volgens de organisatie zelf niet. Van een hoop diersoorten is inmiddels bewezen dat ze beschikken over zelfbewustzijn en autonomiteit. Daarom verdienen zij ook fundamentele rechten.
Meer informatie vind je op www.nonhumanrights.org.
Zo. Dat waren ze alle 5.
Wil Je Met Jouw Bijdrage Maximaal Impact Maken?
Kies dan één van deze doelen uit.
Zoals eerder geschreven is er Animal Charity Evaluators. Dit is de grootste organisatie als het gaat om het beoordelen van goede doelen voor dieren. Op hun website vind je meer goede doelen en uitgebreidere informatie.
Het klinkt namelijk flauw, maar het ene doel is effectiever dan het andere. Jouw keuze uit goede doelen maakt dus verschil.
Nu heb je de kennis om dat verschil te maken.
Wat een goed artikel! Vooral the Good Food Insitute en Animal Equality klinken als organisaties die ik zou willen steunen. Ga vooral zo door met het schrijven van dit soort informatieve artikelen over goede doelen.
Super fijn! Bedankt dit helpt bij onze zoektocht! Ha zo door!!!
goed bezig!
ik mis nog een link naar https://www.nonhumanrights.org/ bij numer #5 ???
Dag Pieter,
Bedankt voor je reactie! Ik heb de link inmiddels toegevoegd.
Groet,
Koen
“Maar weinig mensen staan te springen om veganistisch te worden.
Oke, het is veel beter voor de wereld, en het is veel beter voor je gezondheid. Maar je moet wel je lekkere biefstukje opgeven. En daarvoor terug krijg je dan droge tofu en kikkererwtensalades.
Om nog maar te zwijgen over de kosten.”
Ik sta versteld dat zo iets geschreven word bij een artikel over goede doelen voor dieren. Je research is duidelijk niet op orde wanneer je zo iets bij je artikel schrijft, laat staan de subjectiviteit van het alles. Er word daarna natuurlijk verder geschreven over vlees vervangers, maar om te beginnen met zo’n belachelijk stuk tekst is echt hopeloos.
Lees je eerst in over de mogelijkheden van vleesvervangers op dit moment, dat is namelijk veel meer dan ‘droge tofu en kikkerwten salade’. En ‘over de kosten nog maar te zwijgen’, is ook een makkelijke aanname die gedaan word zonder daadwerkelijke kennis van het onderwerp.
Ik eet sinds kort veganistisch en het is zeker niet makkelijk zo’n omschakeling te maken, maar ik geef even veel geld uit aan mijn boodschappen als voorheen en net zoals met vlees kun je je gerechten hartstikke smaakvol maken met een beetje inspanning.
Belachelijk en kwalijk dus om dit in je artikel te zetten over goede doelen voor dieren. Goede research is op zijn plaatst voordat je deze foute aannames aan een groep mensen verspreid. Zo help je de dieren ABSOLUUT NIET!
Wel, laat ik direct duidelijk zijn. Ik wilde mijn biefstuk onder geen enkele voorwaarde opgeven en zat inderdaad niet te wachten op tofu en kikkererwten. De enige reden waarom ik verder las over dit goede doel was het intro verhaal. Compleet op mijn lijf geschreven en dan ook precies de reden om er verder in te duiken en waarom ik dit doel uiteindelijk heb gekozen om aan te doneren.
Dat dergelijke teksten niet helemaal in jouw straatje passen begrijp ik, per slot ben jij recent veganiste geworden en wellicht zul jij om die reden dit doel toch wel uitgekozen hebben. Ik echter had zonder deze tekst nooit verder gekeken.