Voel jij je weleens onder druk gezet door colporteurs?
Of koop je regelmatig iets aan de deur, waar je later spijt van hebt?
Je bent niet de enige. Jaarlijks krijgt bijna 1 op de 5 Nederlanders te maken met agressieve colportage.
In dit artikel lees je daarom 5 handige tips om jezelf daartegen te beschermen.
Laten we snel beginnen:
#1: Herken Psychologische Verkooptrucs
Er zijn honderden slinkse technieken om mensen eerder ja te laten zeggen.
Waarom zijn deze zo effectief?
Omdat ze inspelen op de evolutionaire zwakheden van onze hersenen.
Agressieve colporteurs maken hier graag gebruik van. Maar de trucs zijn tevergeefs als je ze herkent. Dus let goed op, dit zijn de meest gebruikte verkooptrucs:
- De Ja-Ladder: De colporteur stelt eerst vragen waarvan hij zeker weet dat je met ‘ja’ antwoordt. Zo kom je in een ja-ritme en vergroot hij de kans dat je ja zegt op zijn uiteindelijke verzoek.
- Sociale bewijskracht: Wij mensen zijn kuddedieren. Colporteurs doen daarom altijd hun best om jou te laten geloven dat iedereen hun product koopt, ook als dit totaal niet zo is.
- Sneaky suggestieve vragen: Goede colporteurs vragen nooit of je hun product wilt kopen. Dan geven ze je immers ruimte om nee te zeggen. Ze zullen altijd suggereren dat je al hebt besloten het product te willen. Hoe? Door bijvoorbeeld te vragen in welke kleur je het product wilt, of welke versie.
Wil je meer lezen over verkooptrucs?
Lees dan dit artikel met de 5 meest gebruikte verkooptrucs die deur-aan-deur verkopers gebruiken.
Dat gezegd hebbende, tijd voor de volgende tip:
#2: Wees Assertief Tegen Agressieve Colportage
Maak je van begin af aan duidelijk dat je niet meedoet?
Dan zijn colporteurs snel weg. Ze voelen dan aan dat een discussie geen zin heeft.
Maar merken ze dat je twijfelt? Of dat je slecht bent in nee zeggen? Dan bijten ze zich figuurlijk vast aan je als een hongerige pitbull.
Ga daarom ook nooit de discussie aan. Dat wil je niet met ervaren verkopers. Wees kort maar krachtig.
Nee is nee. Punt.
Vind je dit moeilijk? Ga dan zelf ook voor de slinkse optie tegen agressieve colportage, namelijk:
#3: Een Dikke Smoes
Misschien niet heel netjes, maar wel effectief.
Let wel op, colporteurs zijn ook niet achterlijk. Veel smoezen herkennen ze. Uiteraard hebben ze daar ook een weerwoord op.
De volgende smoezen kun je daarom beter NIET gebruiken:
“Ik Heb Slechte Ervaring Gehad Met Colportage”
Waarom werkt dit niet?
Omdat colporteurs dan weten dat u ooit eerder iets aan de deur kocht. Ze gaan er dus vanuit dat je open staat voor colportage, mits je het vertrouwt. Hij zal dan proberen u te overtuigen dat zijn verzoek wel betrouwbaar is.
Wat ook niet werkt is:
“Ik Steun Al Zo Veel Goede Doelen”
Hiervoor geldt ongeveer hetzelfde verhaal.
Je maakt hiermee duidelijk dat je open staat voor goede doelen. De logica van colporteurs is simpel: Iemand die al 12 doelen steunt, schrijf je sneller in dan iemand die geen goede doelen steunt.
Goed, welke smoezen werken dan wel?
Deze:
- “Ik steun het goede doel al”
- “Ik zit al bij [willekeurig energiebedrijf]“
- “Ik zit in de schuldsanering en mag niks ondertekenen”
Een uitgebreider artikel over de beste en slechtste smoezen vind je hier.
Vind je dit allemaal te overdreven?
Overweeg dan de volgende simpele en effectieve oplossing:
#4: Een Anti Verkoop Sticker Tegen Colportage
Oke, je leest dit artikel op een website die anti verkoop sticker verkoopt, dus er is misschien sprake van een kleine bias.
Maar een sticker helpt wel.
Waarom?
Omdat verkopers uit eigenbelang huizen met zo’n sticker overslaan.
Ze kunnen immers wel met een smoesje aanbellen, maar weten dat er dan een geïrriteerd persoon open doet. Aan geïrriteerde mensen verkoop je niks, en verdien je dus ook niks aan. Colporteurs krijgen betaald op commissie, dus voor hun eigen loonstrook slaan ze jouw huis met sticker lekker over.
Zo, dat waren alle oplossingen. Ben je echter al te laat? Is het kwaad al geschiet en zit je ergens aan vast waar je niet op zat te wachten?
Onthoud dan dat je als consument ergens recht op hebt…
Wat Als Je Er Toch Bent Ingestonken
Bij colportage heb je als consument recht op bedenktijd.
Deze bedenktijd bedraagt 14 dagen. Je hebt dan het recht om de aankoop te annuleren zonder opgaaf van reden.
Colporteurs zijn verplicht om je een schriftelijk bewijs van de aankoop te geven. Hier moeten ook contactgegevens op staan. Zo kun je ze dus altijd bereiken.
Colporteurs mogen dit bewijs ook mailen. Wel moet jij daar dan eerst toestemming voor geven.