5 Redenen Waarom Je Beter Maandelijks Aan Goede Doelen Kunt Geven Dan Eenmalig

Waarom je beter maandelijks aan goede doelen kunt geven dan eenmalig

Laten we eerlijk zijn:

Maandelijks geld geven, iets structureel steunen, ergens aan vast zitten…

Het is een en al ellende, ook met goede doelen. Het liefst maak je gewoon eenmalig iets over. Het liefst gooi je gewoon wat in de ouderwetse collectebus.

En toch…

Is maandelijks steunen een buitengewoon fijnere optie voor goede doelen.

Waarom?

Nou, Goede Doelen Maken Meer Impact Met Maandelijkse Steun

goede doelen bereiken meer met maandelijkse steun

Wil jij dus meer levens redden? Zonder meer geld uit te geven aan liefdadigheid? Geef je geld dan efficiënter uit. Hoe? Door het periodiek te geven.

In dit artikel lees je vijf redenen waarom dat namelijk veel beter is.

Laten we beginnen met de eerste. Vergeef me alvast voor de vergezochte metafoor, maar het is oprecht de begrijpelijkste manier om het uit te leggen.

#1: Jouw Bijdrage Is Net Als Pindakaas

broodje pindakaas

Maak je een broodje pindakaas? Dan smeer je dit uiteraard verspreid over je broodje. Een klodder in de hoek van je broodje, en bij de rest niks, is immers onhandig.

Zo is het ook met goede doelen.

Want is een bijdrage verspreid over meerdere maanden? Dan is hiermee makkelijker te plannen. Goede doelen weten zo namelijk beter wat er binnenkomt.

Niet alleen is dit voor goede doelen net wat prettiger. Het is meer. Het kan daadwerkelijk levens redden.

Een Simpel Voorbeeld

Stel, een goed doel werkt alleen met een jaarlijkse collecte. Elk jaar halen ze gemiddeld € 20.000 op en met dat geld richten ze een vluchtelingenkamp op.

Haalt de volgende collecte vervolgens minder op dan voorheen?

Dan heeft de organisatie een dik probleem. Ze kunnen hun kamp dan immers niet meer onderhouden. Dan moeten ze mensen wegsturen met het verhaal dat er minder geld dan verwacht is.

Had het goede doel een achterban met veel mensen die periodiek gaven, dan had dit voorkomen kunnen worden…

Kortom, heeft een goed doel de financiële zekerheid die maandelijkse donaties bieden? Dan bereiken ze met elke euro veel meer.

Daarnaast is er nog een reden waarom maandelijkse donaties efficiënter zijn…

#2: Maandelijkse Bijdrages Zijn Goedkoper

maandelijkse fondsenwerving is goedkoper

Geld krijgen kost geld.

Goede doelen krijgen namelijk niet zomaar geld op hun rekening gestort. Daarvoor moeten ze eerst aan het publiek laten weten dat ze bestaan, en dat ze de moeite waard zijn om aan te doneren. Om dat voor elkaar te krijgen moeten ze dus eerst geld uitgeven.

Heeft een goed doel eenmaal donateurs?

Dan weten ze dat deze geld blijven geven. Toegeven, ook dat kost nog steeds een beetje geld. Goede doelen moeten immers nog voorkomen dat donateurs uitvallen. Maar in bijna alle gevallen geldt: Iemand geld laten geven kost meer geld dan iemand geld laten blijven geven.

Verder is er nog een simpele reden…

#3: Wat Goede Doelen Hebben Geleerd Van Autodealers

Wat goede doelen leerden van auto-dealers

Waarom kun je auto’s maandelijks afbetalen?

Waarom krijg je gratis de nieuwste iPhone 14,7 bij een duur abonnement?

Simpel, omdat we meer geld (kunnen) geven wanneer het periodiek is.

Ook bij goede doelen is dit het geval. Mensen die maandelijks kleine bedragen geven, dragen jaarlijks gemiddeld meer bij dan mensen die af en toe grotere bedragen eenmalig geven. Volgens Sumac zijn mensen die €100 willen geven namelijk ook bereid om €20 tot €30 per maand te geven.

En ook niet te vergeten:

#4: Voorkom Een Bedelbrieven-Bombardement

maandelijkse donateurs krijgen interessantere brieven

Het is een frustratie die je vast wel kent:

Je geeft een keer eenmalig aan een goed doel en wordt daarna 3 jaar lang volgespamt met brieven en mails om nog een keer te doneren. Totaal niet waar je op zat te wachten en vet vervelend.

Besluit je een goed doel maandelijks te steunen? Dan hoeven ze je niet continue te bombarderen met aanvragen om opnieuw te geven, dat doe je immers al.

Wat is dan het gevolg?

Nou, het goede doel kan je nu interessante dingen sturen. Informatie waar je daadwerkelijk op zit te wachten. Wat er met jouw bijdrage gebeurt bijvoorbeeld, of wat het afgelopen jaar bereikt heeft.

Wil je dus betrokken zijn bij het goede doel? Weten wat de impact is van jouw bijdrage? Overweeg dan meer doelen maandelijks te helpen.

Ben je vooral van de kleine doelen? Dan is het extra belangrijk om voor periodieke steun te gaan…

#5: Denk Aan De Kleine Goede Doelen

kleine goede doelen

Ben jij meer van de kleinere goede doelen. Vanwege directeurssalarissen bijvoorbeeld? Dan gelden de bovengenoemde vier redenen nog sterker.

Denk bijvoorbeeld aan het argument over plannen.

De echt grote goede doelen krijgen zoveel steun, dat ze behoorlijk precies kunnen schatten wat de gemiddelde inkomsten uit wervingscampagnes zijn. Bovendien hebben ze ook economen in dienst. Deze voorspellen of de opbrengsten dit jaar meer of minder worden.

Kleine goede doelen kunnen dit niet. Zij hebben niet de mankracht en grote getallen om betrouwbare financiële planningen te maken. Zij zijn dus extra afhankelijk van maandelijkse donaties.

Kortom, het is wellicht vervelend om ergens aan vast te zitten. Die ouderwetse collectebus was inderdaad heel prettig. Maar vind je het echt belangrijk dat jouw bijdrage maximaal impact maakt? Kies dan voor de periodieke gift.

Geef een reactie